Najczęściej zadawane pytania
Płyta nagrywalna (CD-R lub DVD-R) produkowana jest jako “czysty” nośnik, na której dopiero użytkownik nagrywa (poprzez wypalenie danych w specjalnej warstwie nośnika) własną treść. Taka płyta oznaczana jest literką “R” od słowa recordable – nagrywalna.
Oczywiście najistotniejszą kwestią jest to, czy dla użytkownika jest jakaś różnica w odtwarzaniu? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ jeśli weźmiemy pod uwagę jakość odtwarzanego filmu zapisanego na płycie tłoczonej i porównamy ten sam materiał na płycie nagrywalnej (z zachowaniem tych samych parametrów kodowania), to nie zauważymy różnicy. Ten sam fakt dotyczy płyty z zapisanym dźwiękiem, czy innymi danymi.
Różnice mogą wystąpić w takich aspektach jak trwałość nośnika (płyty tłoczone są zabezpieczone lakierem, choć podobne rozwiązania stosuje się w niektórych płytach nagrywalnych), jego kompatybilność ze sprzętami odtwarzającymi (niektóre urządzenia nie odtwarzają wszystkich nośników nagrywalnych), ale przede wszystkim w kosztach.
Aby powstała płyta tłoczona musi zostać wykonanych kilka złożonych i kosztownych działań. Niezapisana płyta nagrywalna, jako gotowy produkt, ma z góry określoną cenę i dlatego opłacalność produkcji z wykorzystaniem tego nośnika sięga mniejszych nakładów.
Podsumowując:
Płytę nagrywalną (CD-R, DVD-R, BD-R) należy wybrać jeśli: nakład produkcji nie przekracza kilkuset sztuk lub jest naprawdę mały (kilkadziesiąt), produkcja ma być wykonana w ekspresowym tempie (2-3 dni), płyty mają służyć do nagrywania własnych danych (np.: płyty “firmowe”) lub jest to produkcja reklamowa, o krótkim okresie wykorzystania.
Płyty tłoczone polecamy w następujących przypadkach: wydajecie Państwo komercyjną produkcję (na sprzedaż) filmową, muzyczną lub multimedialną, nakład przekracza kilka tysięcy sztuk. Oczywiście wybór należy do Państwa a powyższe informacje mają tylko wspomóc decyzję.
Oto podstawowe zasady:
• nie wystawiaj płyty na bezpośrednie działanie promieniowania słonecznego
• płyta zachowuje swoje właściwości w temperaturze – 5 C do 55 C
• odpowiednia wilgotność to 10 – 95%
• nie wystawiaj płyty na bezpośrednie działanie wody i innych płynów
• nie dotykaj powierzchni przeznaczonej do zapisu (zarówno przed, jak i po nagraniu)
• chroń płytę od kurzu, piasku, pyłków i innych drobnych zabrudzeń
• chroń płytę przed upadkiem! (nawet drobne pęknięcia mogą spowodować problemy z odczytem danych)
• nie wolno naklejać na płytę żadnych naklejek!
• do opisywania płyt używaj tylko specjalnie do tego celu stworzonych flamastrów
• przechowuj swoje płyty w szczelnym opakowaniu
• nie wyginaj płyty!
• właściwe trzymanie płyty, to chwyt opuszkami palców za jej krawędzie
• nie przechowuj ważnych danych tylko na jednym nośniku – zrób kopię!
• pamiętaj, że nieprawidłowo działający odtwarzacz płyt może uszkodzić nośnik
• nieprawidłowy format zapisu (niekompatybilny z odtwarzaczem)
• błędy wypalania (błędy oprogramowania, zła prędkość, niesprawna nagrywarka)
• uszkodzenia nośnika
• nieprofesjonalne oprogramowanie (bez kontroli procesu wypalania)
• nielegalne oprogramowanie (może powodować błędy)
• zbyt wysoka prędkość nagrywania
• niesprawna nagrywarka
• brud na nośniku (przed nagraniem należy sprawdzić, czy płyta jest czysta)
• pojemność DVD-R to 4489 MB (4,383 GB, 4 706 074 624 bajtów)
• pojemność DVD+R to 4483 MB (4,377 GB, 4 700 372 992 bajtów)
• dwie wersje DVD-R: “for General” i “for Authoring”
• inny system adresowania sektorów, inna częstotliwość pofalowania ścieżki, inny kierunek wypalania
Podsumowując: konkretne cechy techniczne różniące oba formaty nie mają wpływu na takie aspekty jak jakość obrazu zapisanego filmu, jakość dźwięku, czy możliwość odczytu i zapisu danych.
• płyta wypalona w trybie TAO zamiast w DAO
• zbyt szybka prędkość wypalania
• polskie znaki w CD-TEXT
• niewłaściwe kody PQ
• niewłaściwe kody ISRC
• trzaski, przeskakiwania w odsłuchu
• zbyt długie pauzy lub ich brak
• track lista ma inną kolejność utworów niż na poligrafii
• czcionki niezamienione na krzywe
• nieprawidłowa kolorystyka (RGB zamiast CMYK)
• brak spadów
• źle zmontowany booklet, digipack, ekopack (pozamieniane strony lub jako osobne pliki)
• brak podbitej czerni (oczekiwania inne od efektu końcowego)
• brak załączonych plików poglądowych
• suma kolorów CMYK wyższa niż 320%
• elementy czarno-białe w CMYK lub RGB (powinny być w skali szarości)
Praca przygotowana bez spadów
Praca przygotowana ze spadami
Ustawienie spadów w programie graficznym (przykład)
Poniżej przykład grafiki w RGB (niewłaściwe) i CMYK (właściwe)
Przykład użycia konwersji zdjęcia z RGB na CMYK w programie CorelDraw
Przykład zamiany czcionek na krzywe podczas edycji grafiki
Przykład zamiany czcionek na krzywe podczas eksportu do PDF
bledy_grafika_#3_krzywe_eksport
Przykład czcionek w TIFF w rozdzielczości 300 i 600 dpi (w powiększeniu)
Przykład „czerni” składającej się z samego koloru K oraz „podbitej czerni”
Prawidłowe nafarbienie (total ink) dla papierów powlekanych (poligrafie, koperty, ekopacki, digipacki) oraz nieprawidłowe
zly_total_ink_340%
dobry_total_ink_295%
Przykład ustawienia profilu, który automatycznie zmieni nafarbienie ograniczone do 300% (profil ISO Coated v2 300%) podczas zamiany z RGB na CMYK
Przykłady poniżej
1. Zgłoszenie reklamacji na formularzu reklamacyjnym
2. Dostarczenie reklamowanego towaru w celu oceny wady
3. Ocena wady
4. Ustosunkowanie się do reklamacji